Naar de Oostende (met een omweg)

Na wat laatste boodschappen onze eerste opstapper, Erik, van het station op Schiphol opgehaald.
In de haven is veel brandweer en politie op de been. Men denkt dat er iemand vermist is?laten we hopen dat het een vergissing is.
Kennissen begeleiden ons de Gouwzee af, met een hele mooie genua1 loopt hun FF weer gemeen hard. Met net genoeg wind rond het Paard en onder spinnaker op de nieuwe boom naar Amsterdam. Schellingwoude en Oranje sluizen snel door en op de motor verder naar IJmuiden.
Onder weg maakt Tine haar onovertroffen tortelini maaltijd met sla en avocado, smullen maar.
Precies 20:00 binnen in Seaport marina, net nog op tijd om te tanken, prima zo! Een gezellig wandelingetje en borrelen ronden de dag af.
Erik weer een beetje vertrouwd gemaakt met de boot, zowel in de haven als varend wordt het werk snel eigen gemaakt.

Eerste stuk op zee is helaas zonder wind, zoals gebruikelijk de motor aan en voort snorren richting Scheveningen. Bij de pier van Scheveningen ligt een wedstrijdboei waar catamarans door de stroom maar moeizaam omheen komen. Net als we langs de boei varen neemt de wind toe van 5 naar 20 kn (1 naar 5 bft), met als resultaat dat een aantal cats als een pijl uit de boog weg schieten, andere reageren net te laat en slaan om.
In Scheveningen gezellig bijgepraat met lokale kennissen. 's-Avonds trakteert Erik ons op een lekker hapje bij de zeilclub. Na het eten verschijnen Ingrid en Dolf, en na een snelle ega-ruil vertrekken de werkers. Tot slot van de dag komt de familie aan boord voor een kopje koffie en een praatje.
Met een hoofd vol ideen en plannen, en een lege plek naast me kon ik de slaap maar moeilijk vatten.

Varen met opstappers

De dag feestelijk begonnen met de overhandiging van de Sara aan Ingrid.
Na het ontbijt de boot zeilklaar gemaakt en op pad. Een vroegere 'probeerder' kwam terug met opmerkingen over hoge golven. Buiten de havenhoofden stond een nette 16kn wind en over de drempel voor de haven vlakte de zee uit. Een lekker begin van een wild avontuur.
Na 30min. nam de wind toe tot 24kn dus rif gestoken en verder. weer 30 min later neemt de wind verder toe tot 30kn dus naar het tweede rif. Het kruisen schiet niet meer op en de golven en wind groeien gestaag verder. Na dik 1:30 en pas 7 nm naar waypoint te hebben gemaakt, besloten we om te keren. De voorspelling voor de komende dagen was van dien aard dat we meteen goed moesten kiezen. Omdat we een paar dagen Scheveningen niet zagen zitten besloten daarom direct door te varen naar IJmuiden. Van daaruit konden we de staandemastroute naar het zuiden oppakken.
Met de hoge golven en vele wind ondanks de rustige aanpak toch het snelheidsrecord (van een golf af donderen) bijgesteld tot 11,5kn!
Moe maar voldaan kwamen we in IJmuiden aan en vervolgden SMS-end onze weg het Noordzeekanaal op naar Amsterdam. Daar meerden we om 18:00 in de Houthaven af.
De SMS-jes bevaate veel ironie over onze prestatie om binnen een vier dagen bijna terug bij af te zijn. Zo legt men uit dat de kortste weg tussen Scheveningen en Dover niet echt via Amsterdam loopt. 's-Avonds brengt Tine de vergeten gastenvlaggen en binnenwaterkaarten, en geniet nog even mee van een avondje op het water.

Na een paar uurtjes slapen begon voor mij de primeur van de staande mastroute.
Precies op tijd (1:45) op pad en met een mee pendelende brugwachters door een donker en stil Amsterdam heen. Samen met 4 andere boten verliep dit alles prima. Bruggetje open, vloot er door heen, bruggetje dicht. Naar de volgende brug, en weer opnieuw.
Om 04:00 voor de Schiphol A9 brug afgemeerd. Erik en Ingrid hielden de wacht waardoor ik nog wat kon bijslapen. De brug draaide om 05:00 en daar vandaan hebben we met een lekker gangetje de route afgewerkt.
In een mooi ochtend zonnetje door de Ringvaart bleven de ochtendspits net voor. Hierdoor ging alles veel sneller dan verwacht. Om 10:13 lagen we al voor de spoorbrug in Gouda. Een goed uur later draaiden we de Nieuwe Maas op, waar we langs een heel toepasselijk gebouw voeren. Na meer dan een uur wachten gingen we om 15:17 langs het laatste obstakel bij Dordrecht. Een sluip-kanaaltje voor de brug bij Dordrecht kunnen we volgende keer gebruiken voor de wachtijd. Je ligt daar vrij van deining en kunt per marifoon de brug om de draaitijd vragen. Rond 18:00 afgemeerd in Willemstad.
We hebben hier het gevoel van, 'dat hebben we maar mooi even gedaan'. Temeer dat hier een Malo 50 ligt die we ook in Scheveningen zagen; die vond ook dat het daar op zee maar niets was.
De dag afgesloten met lekker eten in Willemstad ter gelegenheid van Ingrid. Goede tent, lekker eten, prettige sfeer wat wil je nog meer.

Gepland wat later weg nadat Erik en Ingrid boodschappen hadden gedaan. Naast een nieuwe thermoskan (Tja, er had er weer een vliegles gehad) werd er een asbak aan boord gesmokkeld.
10:45 weer op weg naar de Volkeraksluizen, vanaf hier steeds wachtend op onze beurt, met een emmertje geduld (binnenschippers voor een bakje koffie).
Verder De Volkerak en de Philipsdam door, en daarna de Oosterschelde over en door geknort naar Kats en hup het Veersemeer op. Dat laatste gaat een stuk soepeler met die extra brug bij de sluis van Kats. Dit is ons voorland voor 2003 voor de sluizen van Enkhuizen.
Het was ondertussen al 19:30, dus onderweg op het Veersemeer een lekker soepje gedronken. Door de sluis bij Veere en rap door naar Middelburg waar we even voor 21:00 in de stad afmeren. Enige nadeel van zo lang doorgaan was dat eten in Middelburg rond dit tijdstip zeer moeilijk licht. Goed ingrijpen van Ingrid resulteerde in een smakelijke hap bij een eetcafe aan de Grote markt.

Na lang verwaait liggen vorig jaar heeft Ingrid Middelburg wel gezien, daarom samen met Erik door de steegjes van Middelburg gelopen terwijl Ingrid goed werk aan boord deed, soppen!
Erik was een beetje dol geworden van de opmerking "Daar ligt ....(bruinisse/Zierikzee/Goes/Veere) dat is ook een heel leuk stadje, moet je zeker eens gaan kijken" terwijl we stug door voeren. Hij moest dus wel even cultuur snuiven hier in Middelburg.
Als verzachting voor het sop-leed aardbeien en vers brood mee gebracht van de markt voor een heerlijke lunch. De havenmeester van Middelburg stelde 5 dagen later terecht vast dat de Nieuwe Waterweg binnenlopen een betere keuze zou zijn geweest. Zullen we de volgende keer zeker doen.
Kennis gemaakt met iemand die zojuist een 41 CR heeft gekocht.
Hij klopte aan om te vragen of wij de Double Click van het verhaal naar de Oostzee waren! Zeer gezellig geleuterd en bootjes vegeleken.
Om weer een (te)laat avondmaal te vermijden vertrekken we om 15:30. Doordat we met een binnenvaartschip op voeren gaven de bruggen over het kanaal door Walcheren geen probleem. Zo kwamen we lekker snel (45 minuten) in Vlissingen. Hier overnacht in de verenigingshaven, waar we lekker gegeten hebben bij de Scheldes nieuwe uitbater.

Volgens voorspelling een windje West 4/5 voor ons traject naar Oostende. Wind tegen tij dus we konden op wat golven rekenen. Wij dik in de pakken met eten en drinken klaar in de kuip vroeg door de sluis om het tij te halen. Buiten de Veerhaven zag de wereld er weer eens heel anders uit, weinig wind en nevelig.
Opvarend met de nieuwe Dehler 41CR richting west. Hij was sneller, mede doordat wij de keerfok en hij een genua had staan. Al snel zakt de wind in van 13 tot 4 kn bij Zeebrugge.
Als niet zeiler vroeg Erik waarom we eigenlijk naar de weerverwachting luisteren. Tja, je kan wel een wild antwoord bedenken, maar de afgelopen dagen waren de voorspellingen van de sterkte en de richting van de wind behoorlijk mis.
Vanaf Zeebrugge op de motor door naar Oostende. Tijd genoeg om de GSM's een beurtje te geven. Ingrid voor het inregelen van haar nieuwe provider, en wij omdat je toch wat te doen moet hebben.
In Oostende regelt Ingrid van alles met Robèrt de havenmeester bij de RNYC, voor de Kustzeilerstocht naar Deauville. Hierbij regelt ze ook een paar tankjes diesel, zodat wij indien noodzakelijk door kunnen moteren tot Eastbourne, want van dat zeilen lijkt het maar niet te willen komen?
In de middag met Erik wezen stad-ten, op jacht naar een zonnebril. De Oakley dealer hier is de best gesorteerde die ik ken, alle modellen, kleuren etc. in voorraad. Een paar mooie modelletjes gevonden, en klaar laten leggen zodat morgen ook de vrouw mee kan beslissen. Terug naar de boot met een doosje bonbons van Neuhaus. Deze doos was geen lang leven beschoren; ongeveer 10 minuten voor een half pond! met z'n drieen. Lekker gegeten bij de Pizzahut en de avond afgesloten met een natuurlijk vuurwerk....Mega onweersbui.

De wissel dag; lekker uitgeslapen en de boot geschrobt voor de overdracht aan de schipperse. Op schema verschijnen Dolf en Tine op de kade. Gezellig met z'n allen in de zonovergoten haven aan de koffie met restanten van Sara en een half pondje aarbeien.
Voor Tine is de vakantie nu een feit; voor Dolf is het slechts voorproeven van een buitelandse haven, nog 3 weken volhouden. Het vertrek naar Holland wordt wat verlaat door de afhandeling van de Tax-free. Tja dat doen ze nog steeds in Belgie. Na het afscheid samen wezen winkelen, en de voorgekookte zonnebril aangeschaft.
Wegens succes geprolongeerd, weer gegeten bij de Pizzahut!