Dartmouth - New Lynn

Het nieuwe terrein

Redelijk vroeg uit de veren want het weer laat zich beter aanzien dan voorspeld. We hadden de opties 8:30 weg naar River Yealm of 12:00 weg naar River Salcombe.
Door de tankstop is het 10:00 weg geworden. Het is vakantie, dus we zien wel of we de schade kunnen inhalen. De tijden waren tocht planningen uit een tijdschrift, ervaring leert dat we daarop makkelijk een uurtje kunnen inhalen.
We lopen eerst naar Startpoint, een lastig kaap met een behoorlijke grondzee. Ik dacht altijd dat het de start van vele reizen was waaraan de kaap zijn naam ontleende. De kaap blijkt echter op de staart van een koe te lijken, wat in oud engels start is.
Zeilen hier was wat lastig, de wind zakte terug tot 10kn en de deining stond nog door, dit resulteerde in veel gehobbel en weinig voortgang. Bij Salcombe besloten een eindje te motoren tot de zee wat rustiger werd. Dit bleek al na 20 minuten, vanaf dat punt was het weer lekker lopen, wind zette weer door naar 14kn, gewoon lekker zeilend in een aan-de-windse slag naar de ingang van de Yealm.
Tine had een goede dag omdat ze een Oyster lightwave 48 op zijn nummer zette. Eerst gaven ze het voor ons op bij Startpoint; toen ze later weer zeilden haalden we de boot alsnog in! Het blijft wel een plaatje van een schip.
De invaart van de Yealm is bijzonder, twee aanvaart lijnen haaks op elkaar om wat onder water liggende rotsen te omzeilen. Vervolgens ga je strak langs de tonnen door een nauwe doorgang tusssen de kliffen en een zandbank naar binnen. Alles volgens het boekje gedaan en zonder problemen, gewoon net doen of het zo hoort. Achter de bank (eng.=bar) is alles op slag rustig en vaar je het bos in. Een mooie beschut gelegen ponton gevonden, waar we hebben overnacht. In verband met de stroom mag je hier maximaal 3 dik liggen. Maar geen zorgen over mensen over je dek, want je gaat met je bijboot of de watertaxi naar de kant.
In de middag een ommetje door het dorp gelopen, super Engels met prachtig uitzicht op de rivier. Jammer dat de rivier hier soms meer een parkeerplaats voor boten lijkt.
's-Avonds met de bijboot de rivier een eind opgevaren. Mooie bossen op steile hellingen waarin her en der een landhuis staat. Bovenstrooms zie je steeds minder boten aan boeien en krijgt de rivier haar, naar ik aanneem, oude glorie terug.

De volgende dag een verplichte trage start. De rivier heeft wat ondiepe plekken, en om die te passeren kunnen we niet voor 2,5 uur na laag water gaan varen.
Gezellig wat zitten keuvelen met de buren, pensionados die net (4 weken) hun eerste boot hadden. De nieuwe Bavaria 36 beviel goed. Verder hadden we uitzicht op een boot die wat te laat vertrok (voor laagwater), door een te ruime bocht liepen ze vast en konden ze niet meer weg komen.
Uiteindelijk vielen ze half droog, geen schade maar wel veel bekijks. Tot slot hebben we nog een wandelingetje langs de rivier richting het bos gemaakt, tijdens de wandeling hadden we mooie vergezichten over de rivier. Een volgende keer lopen we deze route helemaal.
Toen het eindelijk 14:00 was hebben we de lijnen los gegooid en zijn voorzichtig de rivier af gevaren.
Buiten stond nog steeds een ZW 14kn wind. Na een slagje de zee in met een lange west slag langs de kust richting Falmouth. De wind richting (ZW) was wat vreemd want de voorspelling was W draaiend NW, maar het liep mooi dus wat maakt het uit....
Toen we wat dicht onder de kust kwamen een zeeslag van een mijltje of drie ingezet. Na 20 minuten werd dit een drama-tje, de wind zakte er uit, en begon zo te draaien dat we recht in de golven voeren. Dan maar terug naar de kust? Door de shift was dat min of meer terug naar af!
Met overleg gekomen tot het inkorten van het traject tot Fowey, jammer maar het geplande Falmouth was voor vandaag een brug te ver. Vanaf dat moment waren we nog 2,5 uur aan het kruisen om een landpunt met een toren te bereiken, die je voor je gevoel zo kon aanraken.
Het vinden van de ingang van Fowey (uitgesproken als Fooi) vanaf zee is lastig, het ligt net om de hoek van een baai. Binnen lopen daarentegen is een makkie, gewoon het midden houden. Binnen vaar je een soort Monnickendamsgat binnen waar het vol ligt met moorings. Je zoekt een blommige uit, knoopt de punt van de boot er aan vast en klaar voor de nacht. Wel wat onhandig dat er geen steigers zijn, je zou op dezelfde ruimte wat meer boten kwijt kunnen, en de avondwandeling is wat eenvoudiger te organiseren. In het donker wordt het geheel zeer sfeervol, rondom verlichte huizen, kastelen en een kerktoren. Het deed me even denken aan de attractie 'Pirates of the Caribean' bij van Disney, alleen die temperatuur....mag het iets meer zijn?

De volgende ochtend begonnen met de aanschaf van de kaart van de Scillies. Met nog 85nm te gaan liggen de eilanden nu op een te overbruggen afstand.
De havenmeester komt langs voor zijn 25 euro, pittig voor een tonnetje aan een betonblok. En als hij ons dan voor Fransen aanzien; dat maakt hem ook niet populairder. Volgens hem is 70% van de boten op de Scillies Frans, we zijn benieuwd.
Volgende actie was verkassen naar de townquay, een ponton met water en directe toegang tot het dorp. Watertanks afgetopt, kaart gekocht en nog wat lekkere hapjes voor bij de koffie. Het stadje is zeer gezellig met smalle straatjes vlak langs het water; een volgende bezoek zullen we hier wat meer tijd inplannen.
Geheel op schema om 10:00 langs het kasteel de baai van Fowey uit en op pad. Eindelijk het juiste windje, een halve windsrak. Met NNW 12kn over een vlak zee-tje snellen we op Lizards point af. Dit brengt ons op tijd bij Lizardpoint, alleen het tij is wat vroeg. Om het leed wat te verzachten draait de wind waardoor we nu kruisend tegen de stroom in de kaap moeten ronden. Ondanks, of juist dankzijn, de lange en hoge oceaan deining die hier staat, lukt het zonder motor. Het is wel even door zetten 7kn op het log en 4,6 over de grond. Vrijvarend van de kaap neemt de stroom langzaam af en de snelheid over de grond weer toe.
Eindpunt voor vandaag wordt de vissershaven Newlyn, de enige haven in deze buurt waar je altijd in kan. Voor ons praktisch voor het vertrekmoment van morgen. De vissers blijken zeer vriendelijk en hulpvaardig. Tijdens onze avondwandeling hebben ze zelfs een boot zo verlegd dat ze ons morgen vroeg niet hoeven te wekken! Onze avondwandeling bracht ons naar de haven van Penzance via een een lange boulevard tot aan het knus ogende dok. De omgeving is die van een visserplaats die ook mondaine badplaats wil worden, alles net niet. Wel mooi is het uitzicht op St Michaels Mount, een kasteel op een berg in zee, die alleen bij eb toegangkelijk is.