Falmouth - Brixham

Besloten een dagje de boot de boot te laten. Gekozen voor een bezoek aan het stadje Truro, de hoofdstad van Cornwall. Door een wat late start net de trein gemist, waardoor we eerst maar boodschappen hebben gedaan.
De trein gaf helaas niet het uitzicht op het achterland waar we op hoopten.
Na 25 minuten de trein weer uit en en op zoek naar het centrum van de stad.
Na een flinke afdaling in de stad verzeild geraakt. Het ligt aan de oorsprong van de rivier de Fal, waar Falmouth ook aan ligt en kan bij hoog water bereikt worden, moet je wel een wat ondiepe boot hebben. Rond de kop van de rivier is een modern centrum, helaas is dat typische oer oude hier niet meer te vinden. Zelfs de kathedraal is nog geen 150 jaar oud.
Misschien een bezoek waard als je al een week in Falmouth verwaait ligt.
Terug met de bus, om zo wat meer van het landschap op te pikken.
Weer in Falmouth zie je dat de sfeer die daar hangt, het uitzicht over de rivier, de oude en gezellige winkelstraat deze plaats tot een topper maakt.
De Ethos kwam weer terug na een dagje zeilen op de rivier. Met Doc, Don, Peter, Rob en Christine geborreld, en het verhaal van deze boot met 30 eigenaren met enige verbazing aangehoord.
Gedineerd bij Burgerking; weer eens lekker aan het fastfood. En oppeuzelen op de pier met uitzicht over de schepen aan hun moorings in de avond zon.

Uitbundig uitgezwaaid door de Ethos bevolking om 8:15 op stap. Het was wat drukker dan gewoon, maar dat heb je op zaterdag dachten wij. Langzaam werd het duidelijk dat we in een wedstrijd terecht waren gekomen. Wij onder fok en grootzeil de rest spinnakerend op Eddystone rock af. Tot er een Hunter Impala (onze oude liefde) voorbij kwam, dat was net even te. Het was vrij licht weer (12kn wind) dus Spinnaker op geduikeld en gehesen, zo maakte we een rakje van 22 nm, tot de wind door ging staan. Op reis houden we aan boven de 16 knopen ware wind niet met z'n tweëen spinnakeren; de krachten worden dan te groot, zelfs met een spicon. Als de wind daar boven komt maakt het niet veel meer uit, want dan begint de boot toch goed door te lopen.
Bij de Eddystonerock werd de wedstrijd gefinished, en draaide de vloot Plymouth in. Wij gingen door naar Startpoint, wind mee en stroom tegen, je maakt leuk wat mijlen maar het schiet niet op. Daarom bij Startpoint besloten deels door de grondzee te gaan, de zee was nog redelijk kalm dus het moest maar kunnen. Resultaat was dat Tine van een golf afsurfend de 10.5kn aan tikte!
In het laastste stukje voor Dartmouth liepen we April Lady weer voorbij.
Na 76 nm (van de 65 over de grond) om 19:45 vast geknoopt in Dartmouth.

Na het opstaan geholpen met de stoelendans, zij die blijven willen een goed plekje. Op een klein incidentje veroorzaakt door wat onhandig manoeureren van een britse, alles weer stevig afgemeerd voor de naderende storm.
Gezelig koffie gedronken met Mijndert en Aafje uit Vinkeveen varend op een HR46. In dit Rassy kampje het mooie van de nagel nieuwe (5 dagen) HR43 van de buurman staan afkijken.
Na de lunch naar het fort bij de riviermonding gewandelt. Lekker thee met Coffee sponge cake en Flapjack genuttigd. Je kan van hier mooi uitkijken over het komen en gaan van schepen.
Terug in het dorp de oude buurman met zijn nieuwe Hunter 27 April Lady weer ontmoet. Hij was in de zelfde periode tot Helford gekomen en is weer op weg naar Southampton.
Terug op de boot kunnen genieten van de voorstelling 'voor de eerste keer de kuiptent opzetten'. Op het laatst waren alle 4 opvarenden van de HR43 druk aan het helpen; altijd leuk om naar te kijken.!

Verdraait verwaait

Na wat lezen, koffie bij Mijndert en Aafje. De HR46 is indrukwekkend. Veel luxe en zeer solide constructie. Met z'n vieren de bus (nr 93) van 12:00 naar Kingsbridge genomen. De route is onbeschrijvelijk mooi, de bus kronkelt langs kliffen, baaitjes en stranden richting Startpoint en draait daarna landinwaards langs en over diverse rivierarmen van de Salcombe river. Leuke dorpjes en dramatische vergezichten wissellen elkaar in hoog tempo af.
In Kingsbridge eerst lekker gegeten bij de pub aan de markt. De verkenning over de markt en door het dorp begonnen. Leuk dorp voor een wandelingetje. Daarna een Footpath langs de rivier genomen, prachtige route door wilde stukjes en door achtertuinen langs de rivier. Door een navigatie fout kwamen we onder bomen in de rivier bedding te lopen, bij de laatste poging iets verder te komen stuiten we op een portemonne, en nog een, en nog een....Bleken er een paar dozen handelswaar te liggen. Allen doorweekt, maar van kunststof, dus dat moest kunnen. Wij, beroepsjutters die we zijn, meteen een 16 tal meegenomen. Op de terugweg een tas gevonden voor de vondst en zo alles mee op transport. Na een ijsje te hebben genutttigd waren we mooi optijd voor de bus van 16:00 terug.
LES 1: neem NOOIT de door de weekse bus rond deze tijd want dan gaat de britse schooljeugd naar huis..... De route was de zelfde, het uitzicht even verbluffend, maar de belevenis iets anders. Terug in Dartmouth waren helaas net alle theehuizen dicht, dus koffie aan boord, gelijk met het op zoetwater zetten van onze jutters trofeëen.
Dankzij het aggregaat van Mijndert en Aafje de accus kunnen aftoppen en even lekker gedoucht, fijn van die luxe buren.

Regen, storm, boeken, puzzels..... een dagje helemaal niets.
In de watersport winkel een goede Imray pilot van de Scillies gezien, ook BA krt 883 van alleen de Scilies is hier verkrijgbaar.
De voorspellingen laten voor morgen aan het eind van de dag de eerste verbeteringen zien, alle hoeken gevolgd door NW6 afnemend naar 4, en de sea-state gaat terug van rough naar moderate, mede door de aflandige wind. Nu maar hopen dat ze het goed hebben!
Voor de kust geven de Engelse vier keer per dag een weerbericht per marifoon. Eerst wordt op kanaal 16 aangegeven welk kanaal voor de regio van toepassing is, schakel over naar dat kanaal en na een paar minuten volgt de weerssituatie, het scheepvaart weerbericht en het inshore bericht voor het gebied waar je bent (24uur, 48uur en de globale trent voor de volgende drie dagen). Hier bij Brixham coastguard herhalen ze het weer na 5 minuten, best prettig voor de passages die je net niet goed verstond. In de Reeds C5.8.1 staan per gebied de uitzendtijden.

Weer een dagje storm, of beter de afloop van de storm. Het was droog en zonnig, maar verder een pech dagje. Eerst met Aafje en Mijndert koffie gedronken en spinnaker set-up voor hun HR doorgenomen. De carbon boom is er, nu nog even investeren in blokken en lijnen.
De Yamaha had zijn dag niet. Het bootje omgevaren naar de steiger om het water er uit te gooien. Plug er uit en punt omhoog houden, maar daar was de motor het niet zo mee eens. Want toen de boot leeg terug de plomp in ging was er niemand meer thuis! Motor was verzopen en de bougie was na iedere startbeurt weer drijfnat. Droog fonkte de bougie wel, maar waarschijnlijk niet onder druk in de cilinder. De jacht geopend op een nieuwe bougie. Samen met Mijdert de dorpen afgeschuimd naar het kleinnood, en uiteindelijk in Kingswear bij de Yamaha dealer gevonden (trap op over het spoor en 50 m links de heuvel op). Terug bij de motor bleek de tank leeg gelopen te zijn, kortom, de vlotter was blijven hangen. Met de nieuwe bougie en een beetje peut starte hij weer, eerst wat onwennig, genoeg rammelend om de vlotter vrij te krijgen, en daarna pakte hij de draad weer op.
Ter voorkoming van veel tijdrovend gezoek, zelfs in een nautisch stadje als Dartmouth, altijd een reserve bougie mee (en euh... weten waar je die gelaten heb).

Een snelle start, om 8 uur wakker en een half uur later varen we. Overweldigd door het weer denken we snel de overtocht van Lyme bay te kunnen maken. Rap op gang om daarna eens na te denken over de opties.
We zouden het tij bij de Needles net niet halen, maar een nauwkeurig oog op de weersvoorspelling leert dat er tegen die tijd wel een een ZW7 zou kunnen staan. Kortom veel tij tegen veel wind, daar moesten we maar vanaf zien. Het orginele plan opgevat en koers verlegd naar Brixham.
Hier de Berryhead beklommen en de fortificaties daar bekeken. Er komen hier vogels van allerlij pluimage, zoals Berry Head Pinguins, of tewel gullimots. Leuke duikelaartjes (zeg maar zeeeend). Ruim de tijd genomen, inclusief een Devon Cream Tea. Daarna het dorp bekeken.
Brixham is een visserijhaven met toeristische aspiraties. Wij bestempelde het als een Engelse versie van Blankenberge.
Na al dit gezeil en geloop wat rust genomen en de sanitaire voorzieningen aan de kaak gesteld. De bekende hoogstaaande kwaliteit, privé badruimtes met douche, toilet, wastafel en fohn. Lekker luxe, maar dat mag ook wel voor die UKL26,50 (x 3.50).
De buren van de Yealm weer gesproken, zij liggen hier in de haven. Op hun uitnodiging 's-avonds naar de BYC geweest voor een hapje en uitzicht op de clubwestrijden, ale, cholesterol en heel gezellig!
Laatste check op het weer toont all systems go. Vannacht nog wind (5-7) maar weg zakkend in de morgen.