Evaluatie van de trip

Terug kijkend hebben we een mooie reis gemaakt. De planning was redelijk realistisch, de tegenslag in de vorderingen in de eerste week konden we bijna helemaal goedmaken. Onze manier van varen is reizen met een boot, dus van A naar B. Hierin zijn we geslaagd, maar wil je per se alles zeilen en/of een nieuw terrein/water uitgebreid verkennen dan zal onze aanpak minder aanspreken. Voor een volgende keer, want die komt er, hebben we een aantal plaatsen te verkennen over gelaten zoals Helford river en Plymouth.
Na twee jaar met de Dehler blijkt onze actieradius over een hele vakantie rond de 250nm per week te liggen. Hierin zitten zowel de verwaai-dagen als de dagen dat je lekker op kan schieten. Als je de nachten door vaart kan er wellicht een derde bij de afstand, maar niet veel meer. Je moet immers weer even bij tanken na een nacht op het water.

Over het weer kunnen we kort zijn, je kan een hoop wensen, maar als je dit krijgt heb je niets te klagen. Het zonnetje was er bijna iedere dag en geheel verregende dagen waren er eigenlijk niet. De thermostaat zou wat hoger mogen. Met slechts drie halve dagen in de korte broek, kan je bij thuiskomst alleen maar wintersport bruin laten zien (hoofd en handen). De boot heeft zich weer prima gehouden, en om op te leven is de Dehler goed. Allround zijn de zeilprestaties prima en de motor heeft geen problemen gegeven.
De semi vleugel/bulb kiel heeft voor ons op de Gouwzee het nadeel dat je (zeer) veel bagger verzet. Tijdens deze reis bleek dat er ook een voordeel aan zit. Het grote oppervlak diep in het water dempt de scheepsbewegingen achter het anker. Metname in de onrustige ankerbaai van Huge Town lag het schip veel rustiger dan de overige zeilschepen.
Technisch hadden we alleen te kampen met een lekkend onderdekse doorvoer voor de reeflijn van de genua. Zoals met de meeste lekkages was het probleem niet het verhelpen maar het vinden van de oorsprong. Het is ons nu wel duidelijk waarom latere Dehler 41CR's deze lijn bovendeks hebben.
Een tijdelijke oplossing voor de vakantie was het plaatsen van een oude grootschoot blok met stopper. Prettige bijkomstigheid van deze nieuwe setup is dat de genua ook weer met de hand is in te rollen.

Wat ons betreft is alles zo goed bevallen dat we weer hard aan het rekenen zullen slaan om te zien wanneer we weer kunnen.
Niets is gezelliger dan zo af en toe een de bemanning te verversen. Anderen verhalen en andere benaderingen van de reis maken het tot een welkome afwisseling van de routinematige zaken. Mocht je plannen zoiets te doen, houd dan rekening met een periode van 3 dagen voor het aan boord nemen van de opstapper, en/of de extra druk om op tijd op de afgesproken plaats te zijn.
Dit jaar hadden we alles scherp geregeld, dachten we. Maar de storm in de eerste week had tot resultaat dat we de wissel plaats, Brighton, niet meer op tijd konden halen. Door de flexibiliteit van Dolf, hebben we een snelle en eenvoudige wissel in Oostende kunnen organiseren. Wel jammer voor de opstappers want zij hebben helaas de cream tea's moeten missen.

Wij hebben voor de reis veel kleren en veel eten mee genomen. Dit bleek in de praktijk goed te werken. Ons uitgekiende wassysteem maakte het mogelijk de hele reis zonder een wasstop te doen! Gewoon veel kleren en de voorpunt langzaam volstouwen met zakken met vuile was. Voor een goede atmosfeer aanboord wel stevig dicht knopen!
Thuis hadden we de zaak weer in drie dagen geklaard.
Ook dit jaar hebben we de boot weer volgestouwd met eten en drinken. Dit mag erg Hollands lijken maar het is gewoon handig. Hierdoor hebben we weinig tijd verloren met het zoeken maar eten, en hadden altijd maaltijden aan boord. Hierdoor is lang doorvaren, en willekeurig ankeren (zoals in Studland) altijd mogelijk. Na het succes vorig jaar, zijn we voor ontbijt weer overgegaan op conflakes. Inkoop technisch was dit makkelijk, niet steeds vers brood zoeken, en voor een tijdje prima te eten. Voor de benodigde melk gebruiken wij lang houdbare melk (kwestie van zoeken naar een merk met een goede smaak). Hierdoor hoefden we voor de dagelijkse zaken alleen voor sla, tomaat of komkomer en een stukje fruit te zorgen. Bij elkaar ben je zo redelijk onafhankelijk van de winkels.

Watersport artikelen zijn vrijwel overal probleemloos te krijgen. Let wel op dat je doorvraagt in de winkel. De kultuur is je door te verwijzen naar de specialist, ook al zit die aan de andere kant van het land. Zie ook mijn zoektocht naar een simpele bougie in Dartmouth.
Kaarten en almanacs zijn er volop en meestal beter geprijst, simpel weg omdat ze hier uitgegeven worden.
De diesel is naar nederlandse maatstaven zeer voordelig (Belgie goedkoop, Frankrijk duur). Let goed op waar je tankt, de prijzen varieren sterk per pomp. Goedkoop zijn o.m. Cowes en de tankschuit in Dartmouth. Bij andere krijg je soms een ander tarief als je 100l of meer tankt, moet je wel even naar vragen! (bv Darthaven marina)
Over de haventarieven kunnen we kort zijn, pittig! Moorings kosten ongeveer een pond per meter (Fowey 15,50) en jachthavens twee pond per meter (Brixham 26,50).

We zijn dit jaar voor het eerst sinds tijden weer door de douane bezocht. Dit gebeurde op de terugweg in Dover. De heren hadden geen speciale vragen, alleen de ICP en een paspoort was voldoende.

Tot slot de communicatie met het thuisfront. Onze Psion en een Nokia met infrarood konden soms goed met elkaar praten.
Dat wil zeggen, alleen kleine mailtjes en alleen als zijn muts goed stond. Steeds als ik dacht het probleem te doorgronden was er weer een ander probleem dat de kop op stak. Algemene wijsheid is let op dat je een zeer goede ontvangst hebt op de GSM.
De Psion was wel weer de basis van dit verhaal, en dat ging gewoon goed.
Gezien de ontwikkelingen op PC gebied overwegen we komend jaar een laptop aan boord te nemen.
De communicatie vanuit deze machines is beter gestandaardiseerd. Vandaar dat ik dan minder e-mail problemen verwacht.
We hebben wel veel gemak en lol gehad van het SMS-en. Dit jaar waren zelfs onze ouders aan het SMS-en geslagen.