Navigatie informatie


We varen al vele jaren naar Engeland, hierdoor hebben we vrij veel boeken en kaarten van het gebied.
Het meeste is hier in nederland zonder problemen te verkrijgen.
Omdat de meeste boeken in Engeland worden uitgegeven zijn ze daar meestal iets voordeliger.

Varen in het Kanaal is varen op behoorlijk stromend water, het is dus zaak de stroomkaarten goed te kunnen lezen.
Metname rond de kapen kan de wind flink toenemen, als je hierbij door een timings fout de wind tegen de stroom krijgt dan kan dit tot een snelle verslechtering van de situatie leiden. Alle boeken waarschuwen hiervoor en toch zie je elke keer mensen proberen of het wel klopt!
Dit keer waren wij bij Beachy Head te dicht in de kant, en we hebben het geweten!
Zodra het gaat waaien, en dat is voor ons in dit gebied meer dan 4bft, blijven we bij kapen minimaal 3nm uit de kust.

Bij Portland wordt zelfs tot 7nm geadviseerd. Zeker als je uit het westen komt en het weer wordt minder.
Houdt hier ook rekening dat je bij slecht weer beter niet binnen de Shinglebank door naar Weymouth kan.
Dus net wanneer je van het water af wilt dwingen de omstandigheden je tot het verder uit de kust blijven.
Ook de Albandsledge (15nm verder) kan je beter ruim nemen want ook hier onstaan bij 5bft of meer flinke grondzeeen.

Speel bij Wight eens flink met de getijde kaarten. als je de goede kant van de Solent weet te vinden kan je er behoorlijk je voordeel mee doen. Iets eerder of later stoppen om het maximale uit het tij te halen of de keuze van het Looe-channel of juist buiten de banken langs kan aardig wat opleveren.
Zelfs dicht bij huis, in de Ooster- en Westerscheldemonding kan je zo al aardig wat gunstige stroompjes vinden op de HP.15.
Als je op reis ben, let op dat je niet vast komt te liggen achter een zandbank. Zo waren wij een ochtend kwijt op de Yealm, de boot die wel ging hebben we een paar uur op zijn kant zien liggen....en niet van de wind!

Gebruikte kaarten:
Hydrografisch Bureau:
1801 (Nederlandse kust)
1803 (Westerschelde)
1805 (Oosterschelde)
1807 (Haringvliet)
1810 (IJsselmeer)

ANWB:
Staande mastroutekaart
Binnenwaterkaarten H, I en J

Imray:
C30 (Channel)
C9 (North Foreland to Beachy Head)
C8 (Beachy Head to Isle of Wight)
C7 (Falmouth to Isles of Scilly and New Quay)
C5 (Bill of Portland to Salcombe Harbour)
C4 (Needles channel to Bill of Portland)
C3 (Isle of Wight)

British Admiralty:
BA1267 (Falmouth to Plymouth)
BA1613 (Eddy stone Rocks to Berry Head)

Alternatieve kaarten:
BA883 (Isles of Schilly 1:25000)
BA34 (Isles of Scilly st Marys and principal off islands 1:12500)

Pilots:
Mc Millans REEDS Almanac 2002
Shell Pilot (1995)
Diverse stukken uit vele Engelse tijdschriften.
(door de jaren verzameld en gecatalogiseerd)
Northsea Passages.

Stroomatlassen:
HP.15 (Scheldemonding)
HP 19 (Noordzee)
Tidal strategy, uit de Yachting Monthly (door de jaren verzameld)