2. Kiel - Aarhus

Een dagje de stad in, leuke dingen kopen zoals boeken en zeilhandschoenen. Kiel is een leuke stad met veel overdekte winkelcentra. De weg naar de stad loopt langs het fjord, een mooi park met jachthavens, een bassin met zondjes, en de slottuinen van kaiser Wilhelm, ja die naar ons land gevlucht is.
Als je de stad als een toerist wilt doen, dan volg je de blauwe lijn. Die is voor de opstappers van de cruise schepen die hier een dagje komen kijken. Ze lijken wat op ons, maar wij moeten toch wat meer zelf doen.
Het enige wat ontbrak was live muziek in de stad, maar wellicht was het daar nog wat te koud voor. De watersportwinkel had wat nodig was, maar niet veel meer. Daar en tegen was de boekenwinkel een warm bad, mega en met alle genres. En wat zou een dagje stadten hier zijn zonder een eis becher, je past je aan. Volgende keer moeten we aan de bratwürst.
——

Weer op pad, een mooi zeildagje met een 3 aan de wind naar Marstal op het eiland Aero in Denemarken. De eerste keer niet in de pakken, want het zonnetje was sterker dan het koude Oostzeewater. We geloven er weer in, het moet zomer worden.
Midden op zee voor Kiel staat een vuurtoren, tot onze verbazing kwam hier een loodsboot achter vandaan. Toen we dichterbij kwamen zagen we dat het ook
een loodsstation is.
Onderweg nog wel even staren op de kaart om de militaire oefengebieden te onderscheiden.
——

In de buurt van de bestemming hoorden we wel twee zware boemsen, maar dat was gelukkig op ruime afstand. De aanloop is een geul door een zeer ondiep gebied, dat geeft zo een mooie azuur blauwe kleur aan het water, net de Carieb.
Marstal is een mooi Deens dorp, met keien straten, waarlangs vakwerkhuizen met stokrozen er voor staan. Helaas zijn de planten pas 50cm hoog, maar over een maandje is het weer een blommige buurt.
De haven is nog leeg, met als gevolg dat met deze oosten wind door de deining in de haven en de wind gierend door de verstaging het een onplezierige plek is. Morgen maar wat betere beschutting zoeken.
——

Het werd een rommelig nachtje in de hoofdkajuit, het klotste te hard om achterin de boot te slapen. Na een bezoekje aan de bakker, waar ze lekker nederlands brood verkopen, en nog een rondje Marstal, hebben we ons uit de box gewurmd. 20 kn dwars op de boot in een veel te lange box blijft lastig, zeker na zo een woelige nacht.
We hadden besloten het rustig aan te doen, en naar Faborg te varen.
Het eerste deel was even in de wind moteren, en daarna afdraaien en rustig achter de genua aan. Halverwege de trip werd het toch wat heftig, de wind stond verder door dan de voorspelde 20 kn, het werden er meer dan 30, voor niet zeilers, dat is een dikke 7Bft.
Gelukkig hadden we het vooruitzicht af te meren in een beschut gelegen haven, anders zou het echt stressen zijn. Nu liepen we alleen erg hard (8kn), onder alleen een weggereefde genua.
Na dit feestje, gezellig door Faaborg gewandeld, een mooi stadje, en kennelijk een winkel centrum voor de regio. Zoals ons in Denemarken wel vaker overkomt, het is een feestdag, dus de winkels zijn dicht.
Om dit te compenseren, kunnen we de volgende dag, zaterdag, vóór 14:00 nog wel even shoppen. Je begrijpt, de 24 uurs economie is hier nog niet helemaal doorgedrongen. We hadden de tijd dus bleven nog een dag in Faborg liggen, en lekker wat bijslapen...
——

Het bleek de dag ervoor een echte feestdag geweest te zijn, want de winkels (supermarkten) zijn normaal 7 dagen van 8 tot 8 open waren gesloten. Nu was de middenstand weer open.
Om dit te vieren eerst de watersportwinkel bestormd, opzoek naar een extra stroompunt voor in de kuip. Voor de navigatie is het toch prettig te weten dat de accu van de I-pad niet opeens leeg is. Ook een waterdicht jasje voor de I-pad gekocht, want als het buist of regent, moet ie ook bruikbaar zijn. Daarna het centrum in voor leuke dingen, zo mooi al dat design spul hier.
In de middag druk geweest met zagen, schroeven en verbinden om het nieuwe speelgoed gebruiksklaar te maken.
Op advies van Jacob hadden we in Kiel een tondeuse gekocht, en vandaag hebben we hem ingewijd. Het resultaat kunnen we een zeer scheeps kapsel noemen.
Door het mooie weer bracht de avond een klap onweer, ja het lijkt wel zomer te worden.
——

De zomerse temperaturen van gisteren zorgden deze morgen voor mist, een prima morgen om een paar retourtjes tankstation te lopen om de diesel aan te vullen.
Het gebruik van de kachel maakt dat de diesel er wat sneller doorheen gaat dan gebruikelijk.
Toen we 80 liter verder waren trok de lucht open en begon de wind, een mooie 3 uit het zuidwesten. Een mooi moment om los te gooien en te genieten van de omgeving.
Het is hier prachtig zeilen, slingerend tussen de eilanden door, met vele vergezichten op hellingen bekleed met bloeiend koolzaad. Her en der een bootje, maar niet veel.
Gezien onze afspraak in Flensburg hebben we veel tijd om wat rond te neuzen. Zodoende besloten het een makkelijke dag te maken en slechts naar
Söby op Aero te varen. Weer een leeg haventje, bij een pittoresk plaatsje. Het is hier volop zomer, 24 graden, en zon. We zullen dit de komende week even moeten onthouden, want het schijnt anders te worden, we ach, zien wel.
——

Weer een mooie morgen, zonnetje en windje NW 2+, net genoeg om de Ovni goed op gang te krijgen. Het eerste stuk naar de noordpunt van Aero, is een kruisrak, daarna draaien we af richting de Flensburgfjord. Het water is zo goed als leeg, op een paar zeilbootjes aan de horizon na. Midden op de kleine Belt zakt de wind er volledig uit, dus maar even de motor aan. Er is nog hoop want we zien de windmolens op Als draaien. De rest van de tocht blijft het zoeken naar de wind, maar helaas hebben we die niet meer gevonden. Wel genoten van de mooie Deense kust, hier bezaaid met luxe strandhuizen. Zo in het zonnetje komen ze volledig tot hun recht. Even na 15:00 afgemeerd in Sönderborg, een nette jachthaven. Na de formaliteiten en een babbeltje met de buurman, de stad ingewandeld.
We waren hier een keer eerder geweest, lang geleden, en hadden hoog gespannen verwachtingen.
De ruime winkelstraat vol met design winkels is veranderd in een straat met leegstaande winkelpanden en horeca. Op een vlakte naast het oude centrum staat nu een woon-kolos met daaronder een inpandig winkelcentrum. Inderdaad de projectontwikkelaars hebben hun taak weer volbracht.
De wandeling terug, door een lommerijke buurt met klassieke huizen, het strandpark en langs het badhuis, maakte weer veel goed.
——

De voorspelde regen is buiten, en binnen bakken we een lekker Hollands brood. Gezien de voorspelling tijd om een dagje met een boek in een hoekje te kruipen en daar niet uit te komen. Helaas is de Wifi regen gevoelig, daarom hebben we onvoldoende dekking voor de radio. Waar mogelijk luisteren we zo naar Radio1 om een beetje bij te blijven. Dan maar een muziekje uit eigen voorraad.
Laat in de middag droogde het voldoende op voor een rondje door de stad. We hebben de Netto ontdekt, een Duitse super ala Aldi en Lidl. Door het prijs niveau in Denemarken is het wel prettig een wat betaalbaarder winkel alternatief te hebben gevonden.
——

De regen is weg, maar helaas ook de wind. Voor de tocht van vandaag geen punt, een stukje van 14nm naar de Egernsund kan ook op de motor. De start was mooi, een lichte nevel over het water waar de boeien uit staken, een prachtig gezicht. Onderweg hadden we ook een ontmoeting met
tuimelaars. Meestal zwemmen ze alleen, maar dit keer waren ze met minimaal twee, en ze zwommen een eindje mee met de boot. Als je niet beter wist zou je denken dat het dolfijnen waren, maar die zitten hier niet. De tuimelaars bleven naast de kuip, terwijl dolfijnen vaak onder de boeg zwemmen.
Na de lunch afgemeerd in een marina bij Gråsten (door de brug de Egernsund op). Hier hebben we een wandeling gemaakt door de slottuinen. Het slot is het zomerverblijf van de
Deense koninklijke familie, en als ze er niet zijn, dan mag het publiek door de tuin wandelen zolang je je aan de regels houd. Het is een fraaie landschaptuin met vele mooie doorkijkjes. Mocht je eens in de buurt zijn, zeker de moeite waard! 's-Avonds heerlijk in de kuip gegeten, het begint nu lekker op te warmen.
——

Een rustige ochtend in de haven en om 12:30 door de brug, terug de Flensburgerfjord op. Die bruglichten hier zijn nog een zoekplaatje, ze hebben alleen drie rode lampen boven elkaar, zo zonder groen is het maar een beetje gisen wanneer je mag varen.
In tegenstelling tot de verwachting (afnemend 3) stond er een dikke 5.
Zo waren we wat overtuigd, maar de boot was goed onder controle te houden, dus gewoon doorgaan. De wind stond in de lengte over het fjord en recht op de neus, het werd stevig kruisen, maar wel op vlak water; echt genieten! De zon won het van het koude water zodat je alleen in je overhemd aan het roer kon staan. Pas bij Flensburg betrok het een beetje, waardoor de fleece toch nog even aan moest.
Afgemeerd in
de stadshaven, op steenworp afstand van het centrum en de MacDonalds. Langs het water is er een boulevard waar heel Flensburg even van het weer kwam genieten; er was weer veel te zien.
——

En weer een mooie dag, vandaag om de stad te verkennen. Met een toeristenkaartje in de hand de stad rond gewandeld. Het is hier leuk! Gezellige winkelstraten met veel
hofjes en oude gebouwen. De oudste aangegeven kerk was uit 1284, Dat leek aande buiten kant anders, maar wellicht werd die datum bepaald door een steen die in het crypte ligt.. Wel erg mooi houtsnijwerk uit andere tijden.
Opzoek naar een super hebben we een rondje over de heuvel gemaakt, dat bleek een flinke klim. Helaas ghebben we de winkel die we zochten niet gevonden, maar wel de nodige caloriën verbrand.
Dat was een goede reden om na het eten een becher te scoren, maar helaas, de Italiaanse ijsboer was al gesloten.
Ter voorbereiding voor een rondje naar huis ook het station gelokaliseerd.
De gezellige drukte in de stad komt mede door het prijsniveau in Denemarken (+20%), Dit trekt veel Denen op jacht naar koopjes. Gevolg: nog grotere keuze, nergens leegstand en veel evenementen. dat verklaart de misere in het naburige Sönderborg.
——

Een retourtje thuis met DB, werd helaas een vermoeiende tocht. Door een vertraging in Hamburg werd de planning niet gehaald, waardoor we vanuit
Leeuwarden een taxi moesten nemen. De kosten van de taxi zijn netjes door de NS betaald.
Het was leuk om over de (zweef veer-) brug over het Kielerkanaal bij Rensburg te rijden; best wel hoog! Door de gemiste aansluitingen hadden we tijd om even door Leer te wandelen. Deze plaats is met de boot te bereiken, en het zag er sfeervol uit, wie weet ooit een reisdoel.
Na een gezellige verjaardag weer met de trein terug. Dit keer wel geheel op schema.
——

Na een boerennacht boodschappen gedaan en de boot weer vaarklaar gemaakt.
Het doel was een kort tochtje achter de genua om de drukte van de stad achter ons te laten, en een boei oppakken bij Okseøer. Bij de eilandjes aangekomen was er geen ankerboei te bekennen, en waren we nog niet aan ankeren toe. Na de stoere passage tussen de wal en de eilandjes, de betonning lag er niet en het is toch aardig ondiep..., door gezeild richting Sönderborg.
Dat liep mooi, met de volle genua en 20 kn achterop. We bleven door Ovni gedrag, dus afsnijden waar het kan, een aantal mee-liggers onder vol tuig steeds net voor.
Uiteindelijk om 19:00 in de Vemming Bund het anker laten vallen. 's-Avonds in de kuip gegeten en gekeken naar het ronden van de bovenwindse boei. Ja, de woensdag-avond-wedstrijdjes, dit keer van de club in Sönderborg. De avond werd afgesloten door een indrukwekkende
zonsondergang.
——

Anker op en nog even genieten van de mooie baai, maar met windje 5 op de staart is dat al weer snel uit het gezicht. We gingen iets sneller dan gepland waardoor we 15 minuten op de brug in Sönderborg moesten wachten. Daarna op de motor tegen de wind in de Alssund op.
Het eerste deel is nog vrij smal, met mooie landhuizen langs de oevers.
Daarna wordt het een breed water met wat meer golven tegen, maar de Ovni knort vrolijk verder.
Bij de noordkant van het eiland Als kunnen we zeil zetten en hobbelen op Aarøsund af. In het begin is het nog een steil zeetje, maar gaande weg wordt het beter. Het lijkt wel of we de enige zijn die noord gaand zijn vandaag. Wel zien we veel klassieke schepen die waarschijnlijk onderweg zijn naar het festival in Flensburg. Ze hebben mooie ruime en voor de windse rakken en hebben alle zeilen opgehangen.
Wij vechten tegen de vlagerige en draaiende winden in, en tot slot kregen we nog flink stroom tegen, maar met dit mooie weer, kunnen we dat wel hebben.
Het dorpje Aerøsund is weinig meer dan een veerpont, een hotel, een camping en een jachthaven. Geen punt, vandaag voldoet het uitstekend, een lekker ijsje bij de havn grill, een wandeling langs het strand, en Wifi voor de weersverwachting.
——

Geen wind en warm, goed om verkoeling te zoeken op het, nog altijd, koude water. We gaan eerst richting Middlefart, niet te ver, want een dag alleen op de motor is maar niks. De kleine Belt ziet er uit als de Westeinder met bomen langs de kant. Eigenlijk raar dat het zout water is. Verder geen rimpeltje in het water, anders dan het zog van de boten.
Bij Middlefart besloten door te varen naar Bogense, het is op het water al heet, laat staan in de jachthavens. Het is wel flink stroom duwen om onder de bruggen door te komen, maar met een beetje strategie lukt het de ergste tegenstroom te omzeilen en wat neertjes te pakken. Tussen de
bruggen zien we een wedstrijdvloot vechten om veilig door de bruggen te komen. Zo zonder wind is het moeilijk je positie te kiezen; We zagen zelfs schepen achteruit varen.
Toen we dachten de wedstrijd gehad te hebben draaiden we om de laatste landpunt en zagen tot aan de horizon een lint met spinnakers. Het was de
wedstrijd om Fyn, gestart in Bogense en nu nonstop onderweg. Naar verwachting zou die nacht voor de deelnemers een flinke drijfpartij worden.
Met zoveel boten op het water waren wij zeker van een plekje in de haven.
Het stadje is een pittoresk havenplaatsje met veel lage vakwerkhuisjes in pastel kleuren.
Leuk is hier het standbeeld van manneke pis, een replica dat hier al decennia staat.
Met het wal programma van de race op de achtergrond in de kuip genoten van het uitzicht over het Kattegat.
——

De volgende morgen nog een rondje Bogense gedaan, dit keer even langs de kerk gelopen. Een mooi wit kerkje en wat een lokatie, prachtig uitzicht over het Kattegat.
Ook nog een fles fladdersiroop (vlierbessen bloesem) gekocht, met deze temperaturen is dat lekker verfrissend.
Daarna de trossen los en zeilen; tot de wind op is. We gingen eerst naar het eiland Endelave met als optie te stoppen als we het zat waren. Het eerste uur was goed zeilen, daarna moest de motor aan. Bij Endelave raakte we even de grond, met het puntje van het zwaard, waarschijnlijk een pol zeegras, te beoordelen aan het gevoel/geluid. Geen punt voor een Ovni.
Tine wilde net zeggen dat die mooie turkoise kleur wel erg dicht onder de boot kwam, tja... Bij de volgende ronding van een zandbank toch maar een wat ruimere marge genomen.
We vonden het nog wat te vroeg om te stoppen, daarom besloten door te varen naar Tunø. Na een uurtje kwam er ook weer wind dus konden we de herrieschopper het zwijgen op leggen.
Bij aankomst bleek de haven van Tunø een chaos, een beetje Vlieland oude stijl. Het eerste vrije plekje direct ingenomen en klaar, zonder gebrom van wie dan ook.
Het eiland is geweldig, knusse huisjes langs een landweg,en een kerkje oude stijl, dwz
de kerktoren is tevens vuurtoren. Ondanks mooi weer in het lange weekend was het eiland nog steeds rustig. Zeker de moeite waard als je in de buurt bent.
——

De Denen houden kennelijk van vroeg opstaan, want al voor 08:00 was het vertreksignaal al gegeven. Met regen en geen wind leek ons dat wat minder aangenaam. Wij hebben gewacht tot na de lunch, toen waren de buien wegen scheen de zon.
De tocht was wat onstuimig, met de wind varierend van 10kn tot 28 kn, was zeer onrustig varen. Gelukkig was de meest wind achterlijk, dus konden we de vlagen opvangen, maar na een poosje toch maar diep gereefd om het schip wat eenvoudiger onder controle te kunnen houden. In Aarhus hadden we aanvankelijk gekozen voor de marina aan de zuid kant. Dat bleek een vergissing, het was er woest druk, en er is weinig manoeuvreer ruimte. Met deze hoeveelheid wind door de haven was dat geen pretje.
Om problemen te voorkomen besloten weer te vertrekken en naar de oude stadshaven te gaan. Dat bleek een mooie plek, veel ruimte, en temidden van mooie
nieuwe architectuur. We vonden een mooi beschut plekje, met goede faciliteiten een goede stek om een paar dagen te liggen.